Dobrý den,
dnes se pokusím alespoň částečně vysvětlit konstrukci moderní zamykací vložky. Někdy se tomuto systému říká také cylindrická vložka. (Hlavně v Německu a v Rakousku) Je to pozůstatek z doby, kdy vložky – vynalezené mechanikem Yalem, měly válcový tvar. Ve střední Evropě se tento typ vložky neujal a naopak se prosadil tzv. eurocylindr. Je to přesně to, čemu se lidově říká Fabka… Dovolil jsem si běžnou vložku rozebrat a vyfotografovat její vnitřek. Jen pro představu zde vyjmenuji seznam dílů:
Díl kusů
Těleso vložky /eurocylindr/ 1
Bubínek otočný 2
Pojistka (ségrovka) 2
Palec Euro 1
Spojka asymetrická 1
Váleček do spojky 1
Stavítko 10
Podstavítko 10
Pružinka 10
Blokovací kroužek 2
Celkem dílů 40
Běžné vložky jsou sestaveny z několika desítek dílů, vyráběných s vysokou přesností. Až na setiny mm. Vložky ve vyšší bezpečnostní třídě, ovšem obsahují až několik set! dílů. Je vidět, že přesná mechanika je obor, který v moderní zamykací technice nalezl své jedinečné uplatnění. Exkurze do továrny kde se vyrábí různé typy vložek, je vždy silný technický zážitek.
V příštím blogu popíši, jak díly fungují.
František Študlar